ontwikkelingen die je niet mag missen

Marketing trends van 2025

2024 is bijna voorbij en het is tijd om vooruit te kijken naar wat 2025 voor ons in petto gaat hebben. Met snelle ontwikkelingen op het gebied van technologie, veranderende consumententrends en strengere regelgeving, is het belangrijk om als bedrijf om up-to-date te blijven en mee te gaan met de trends. In deze blog bespreken we de belangrijkste marketingtrends voor 2025 die jouw bedrijf kunnen helpen om de concurrentie voor te blijven en vooral groei te realiseren.

1. AI wordt steeds meer gebruikt

AI (Artificial Intelligence) zal niet alleen gebruikt worden voor data-analyse, maar ook om gepersonaliseerde klantervaringen te creëren. Denk aan het gebruik van chatbots die leren van interacties, geautomatiseerde contentcreatie (van tekst tot beeldmateriaal), op geautomatiseerde berichten versturen en slimme tools die helpen advertenties beter in te richten. Het slim inzetten van AI-tools kan bedrijven helpen efficiënter processen in te richten. En het aller belangrijkste: het helpt jouw bedrijf klanten beter bedienen.

Marketing trends van 2025

2. Cookies verdwijnen – Server-side tagging als oplossing

Het verdwijnen van third-party cookies en strengere privacyregels zorgen ervoor dat je opnieuw moet nadenken over hoe jouw bedrijf data verzamelt en gebruikt. Server Side Tagging is een oplossing: hiermee wordt data vastgelegd via een eigen server, waardoor het wordt omgezet en geldt als first-party data.

Hoewel Google Chrome dit proces nog uitstelt, biedt Server Side Tagging ook andere voordelen, zoals betere privacybescherming en nauwkeurigere dataverzameling. Wil je weten wat SST voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees meer over server side tagging.

marketing trends 2025

3. User Generated Content (UGC) inzetten voor marketing

 

Inhoud die door klanten wordt gemaakt, zoals reviews, video’s en foto’s, is een van de meest echte manieren om vertrouwen te winnen. Het geeft namelijk een realistisch beeld van jouw merk, diensten en producten. Moedig je klanten aan om hun ervaringen te delen. Dit helpt om een band met je doelgroep op te bouwen en te versterken.

Keep it simple. Te lange of ingewikkelde berichten worden vaak minder goed ontvangen.  Korte, eerlijke reviews of simpele foto’s komen veel sterker en beter over. Dit soort content voelt namelijk echt en herkenbaar aan, waardoor jouw doelgroep sneller een geïnteresseerd zijn in jouw merk.

4. Social media als zoekmachine

Steeds meer consumenten gebruiken platforms zoals TikTok en Instagram als zoekmachines om nieuwe producten, diensten en ideeën te ontdekken. Dit geldt voornamelijk voor de jongere generatie. Voor bedrijven betekent dit dat hun social media-SEO net als traditionele SEO van belang is. Hierbij is het van belang de juiste hashtags te gebruiken, maar ook je content aantrekkelijk is en je de juiste zoektermen in je profiel verwerkt (biografie, naam en branche).

5. Employer branding nog nooit zo belangrijk

Het aantrekken en vasthouden van talent is tegenwoordig een uitdaging. Employer branding helpt jouw bedrijf om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Door positieve verhalen van medewerkers te delen en een authentieke bedrijfscultuur te laten zien, trek je niet alleen nieuwe klanten, maar ook nieuwe medewerkers aan.

Veel bedrijven denken dit op te kunnen lossen met externe marketing. Maar hoe vaak je ook campagnes doet, het blijft belangrijk om je eigen medewerkers erbij te betrekken. Wil je weten hoe je dit kan aanpakken? Lees hier meer over medewerkers inzetten als ambassadeurs.

Marketingtrends in 2025 zullen zich richten op technologie, privacy en authenticiteit. Door deze trends te benutten, kunnen bedrijven zowel hun externe zichtbaarheid als interne processen versterken.

Wil jij ook deze trends inzetten voor de groei van jouw bedrijf? Wij helpen je graag!

Neem contact op

Wil jij ook inspelen op de marketingtrends van 2025? En ben je benieuwd hoe wij jou daarbij kunnen helpen?